Рік після створення консолідованого офісу: максимальне розкриття інформації про активи та система Prozorro.Продажі

ПРЕС-РЕЛІЗ

CLO 1Минув рік відколи у Фонді гарантування вкладів фізичних осіб запрацював консолідований офіс продажу активів. Протягом цього часу робота Фонду та новоствореного департаменту консолідованого продажу активів була спрямована на підвищення прозорості та публічності, і як наслідок – ­ ефективності процесу реалізації активів. Сьогодні Фонд забезпечує максимальне розкриття інформації про виставлені на продаж активи банків. Оціночна вартість, детальний опис застави за кредитами, умови участі у торгах і навіть імена покупців – ці та інші дані тепер у відкритому доступі. Крім того, усі аукціони з лютого 2017 року переведено на систему Prozorro.Продажі. За перший рік роботи департаменту консолідованого продажу активів, надходження до неплатоспроможних банків від реалізації активів склали 3,2 млрд грн. Як, що і кому? продає Фонд – детальніше у інфографіці.

 

CLO 3ЯК продаємо?

Існує два способи реалізації активів банків, що ліквідуються:

- шляхом безпосереднього продажу юридичній або фізичній особі – для малоцінного майна, оціночна вартість якого не перевищує 10 мінімальних заробітних плат;

- на відкритих торгах (аукціонах).

 

 

 

За рік, що минув, надходження від реалізації активів банків склали 3,2 млрд грн, при цьому:

  • 51% – надходження від продажу прав вимоги за кредитами
  • 41% – від реалізації основних засобів,
  • 5% – продаж цінних паперів та корпоративних прав,
  • 2% – безпосередній продаж юридичним чи фізичних особам
  • 1% – інші активи (картини, монети тощо)

У структурі реалізованих прав вимоги за кредитними договорами 75% становлять права вимоги за договорами юросіб (у т. ч. 1,3% кредитних договорів без забезпечення) та 25% - права вимоги за кредитними договорами фізосіб (у т. ч. 0,8% без забезпечення).

Щодо реалізованих основних засобів, то 89% становлять об`єкти нерухомого майна (житлового та нежитлового призначення), 5% - транспортні засоби, 2% - земельні ділянки та 4% - інші основні засоби (меблі, обладнання тощо).

Сьогодні усі аукціони проводяться лише в електронній формі. Свого часу (улітку 2015 року) рішення перейти від конвертних конкурсів і аукціонів з молотком та ліцитатором до електронних торгів стало переломним. Фонд гарантування почав створювати ринок електронних торгів в країні фактично з нуля.

Поява департаменту консолідованого продажу стала черговим кроком у процесі еволюції системи реалізації активів банків. Це дало старт новому підходу до розкриття інформації про активи, зняттю обмежень щодо кола учасників аукціонів та постійному діалогу з ринком.

З лютого 2017 року усі аукціони переведено на систему Prozorro.Продажі. Інформація про всі активи потрапляє до єдиної захищеної центральної бази даних, рівний доступ до якої мають усі кваліфіковані Фондом організатори торгів, а отже – і їх клієнти. Даною системою максимально нівельовано можливість втручання окремих осіб у перебіг аукціонів.

Стежити за перебігом аукціонів можна в режимі реального часу. Наприкінці кожних торгів система автоматично формує протокол, у якому вказується кількість учасників аукціону, їх ставки та імена переможців.

Уже сьогодні Фонд працює над запуском віртуальної кімнати даних для активів, доступ до якої матимуть усі потенційні інвестори, не залежно від їхнього місцезнаходження. Крім того, триває робота над розробкою глобального сховища даних – єдиної бази даних активів всіх неплатоспроможних банків.  

CLO 2ЩО продаємо?

20% активів неплатоспроможних банків – майно (нерухомість, основні засоби, авто)

80% – кредити юридичних і фізичних осіб, права вимоги за якими виставляються на торги.

Щотижня на продаж виставляються понад 1 000 лотів.

Якщо на продаж виставляється майно банку – нерухомість, авто, обладнання тощо – у публічному паспорті зазначається уся інформація: місцезнаходження об’єкту, його технічні характеристики, фотографії, тощо. Максимально розкривається інформація і про права вимоги за кредитами. Сьогодні, окрім номерів кредитних справ, у публічних паспортах активів вказується уся можлива інформація:

  • строки дії договорів, валюта та розмір виданого кредиту, залишок заборгованості, цільове призначення кредиту, місце реєстрації позичальника, сфера його діяльності (якщо мова йде про юридичну особу);
  • найголовніше – детальний опис застави, у тому числі із зазначенням її місця розташування та фото фіксацією;
  • уся ключова документація (у т.ч. назва/ім’я позичальника, стан судово-претензійної роботи, деталі кредитних справ) розміщується у «кімнаті даних», доступ до якої безкоштовно надається інвесторам після підписання «договору про нерозголошення»;
  • Фонд забезпечує публікацію реєстрів та незалежних оцінок суб’єктів оціночної діяльності для всіх активів банків. 

КОМУ продаємо?

У січні 2017 року Фондом було знято обмеження щодо переліку осіб, які можуть брати участь в аукціонах з продажу прав вимоги за кредитами. Купувати і основні засоби, і права вимоги за кредитами відтепер можуть не тільки фінансові компанії, а і фізичні та юридичні особи (окрім самих позичальників та поручителів за договорами, права вимоги за якими виставляються на продаж).