Європейська інтеграція

Європейська інтеграція є одним із ключових пріоритетів України, визначений Конституцією України. 23 червня 2022 року відбулася ключова подія - лідери 27 країн-членів ЄС ухвалили рішення про надання Україні статусу кандидата на членство в Європейському Союзі.

Засади співробітництва між Україною та ЄС 

Нормативні:

  • Угода про асоціацію між Україною з однієї сторони та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами з іншої сторони, укладена у 2014 році;
  • Висновок Європейської Комісії щодо заявки України на членство в Європейському Союзі від 17.06.2022 року (Brussels, 17.6.2022 COM(2022) 407 final COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE EUROPEAN COUNCIL AND THE COUNCIL Commission Opinion on Ukraine’s application for membership of the European Union)
  • Резолюція Європейського Парламенту щодо статусу кандидата для України, Республіки Молдова та Грузії від 23 червня 2022 року (European Parliament resolution of 23 June 2022 on the candidate status of Ukraine, the Republic of Moldova and Georgia)
  • Висновки Європейської Ради (European Council conclusions, 23-24 June 2022)
  • Звіт до Європейського Парламенту, Ради, Європейського економічного та соціального Комітету та Комітету регіонів 2023 про політику розширення ЄС від 08.11.2023 року (COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT Ukraine 2023 Report Accompanying the document Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions 2023 Communication on EU Enlargement policy)

Інституційні (за безпосередньої участі Фонду):

  • Кластер 1 «Макроекономічне співробітництво, управління державними фінансами: бюджетна політика, внутрішній контроль та зовнішній аудит, статистика, облік і аудит, боротьба із шахрайством» Підкомітету з питань економіки та іншого галузевого співробітництва Комітету асоціації між Україною та ЄС;
  • Секторальне міжвідомче співробітництво з оновлення Доповнення XVII-2 “Правила, що застосовуються до фінансових послуг” Додатка XVII (далі − Доповнення XVII-2) Угоди про асоціацію між Україною та ЄС;
  • Секторальне міжвідомче співробітництво щодо реалізації Пріоритетного Плану дій для посилення імплементації та створення зони вільної торгівлі. 

Цілі євроінтеграції у секторі фінансових послуг

Ключова ціль - взаємне надання сторонами режиму внутрішнього ринку у секторі фінансових послуг. Угода про асоціацію передбачає такі головні умови для набуття сторонами режиму внутрішнього ринку у секторі фінансових послуг:

  • імплементації всіх положень у секторі послуг, що потребують нормативно-правового наближення і визначені доповненням 2 додатку XVII Угоди про асоціацію;
  • побудови адекватної наглядової спроможності і системи наглядових механізмів.

Основні директиви, за імплементацію яких відповідальний Фонд:

  • директиви Європейського Парламенту та Ради від 16.04.2014 № 2014/49 щодо схем гарантування депозитів (Official Journal OJ L 173, 12.06.2014, p. 149–178);
  • директиви Європейського Парламенту та Ради від 15.05.2014 № 2014/59 щодо встановлення загальних умов відновлення платоспроможності та виведення з ринку кредитних установ та інвестиційних компаній (Official Journal OJ L 173, 12.06.2014, p. 190–348) (в частині реалізації повноважень органом врегулювання неплатоспроможності кредитних установ);
  • директиви Європейського Парламенту та Ради від 04.04.2001 № 2001/24/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 4 квітня 2001 р. про реорганізацію та ліквідацію кредитних установ компаній (Official Journal L 125, 5.5.2001, p. 15–23 ) (в частині реалізації повноважень з ліквідації кредитних установ).

Ці директиви (та низка регламентів до них), стали відповіддю ЄС на кризу 2008 року.

Імплементація Україною вказаних актів ЄС спрямована на: створення засад функціонування спільного з ЄС (єдиного) ринку; запровадження єдиного на рівні ЄС захисту всіх стейколдерів у випадку застосування механізму врегулювання неплатоспроможності кредитних установ та/або механізму страхування вкладів кредитних установ; запобігти масштабним банківським кризам; мінімізувати використання коштів платників податків для підтримки потенційно неплатоспроможних кредитних установ.

Очікувані досягнення від імплементації актів ЄС 

1. Європейській рівень суми гарантування до 100 тисяч євро.

2. Скорочення строку початку виплат вкладникам до 7 робочих днів з дня визнання неплатоспроможності банку.

3. Включення до системи гарантування усіх банківських установ.

4. Розширення системи гарантування вкладів на юридичних осіб та філії іноземних банків в Україні.

5. Врегулювання неплатоспроможності та гарантування для окремих небанківських фінансових установ.

6. Мінімізація витрат системи гарантування та держави через впровадження системи раннього реагування на проблемність банків.